Reisverhaal: Op ontdekkingsreis door Castillië en León

De taxi stopt op een plein. “Hier moet het zijn,” zegt de taxichauffeur. “Als jullie richting aquaduct lopen, zien jullie het restaurant aan de rechterkant liggen”. Dus daar gaa we met ons koffertje. En inderdaad: aan de voet van het Romeinse aquaduct ligt restaurant Mesón del Cándido, in een oud herenhuis in typisch castilliaanse stijl. Het beginpunt van onze ontdekkingsreis door Castillië en León.

In het kader van de jaarlijkse toerismebeurs INTUR in Valladolid ben ik uitgenodigd voor een reis naar Castillië en León. Ik heb al vaak en veel Castillië en León verkend, maar heb nog niet álle plaatsen gezien die we nu gaan bezoeken: Segovia, Valladolid, het “Ribera de Duero” wijngebied en Salamanca. De groep is gemengd, met vertegenwoordigers uit Noorwegen, Duitsland, Italië, Portugal, Polen en Mexico. Ik heb er zin in!

Segovia

segovia-aquaduct-en-restaurant-meson-candido

Als ik samen met een Italiaanse aankom in restaurant Mesón del Cándido, is de rest van de groep al bijna klaar met de lunch. Op een kwartier tijd werk ik 4 gerechten naar binnen, onder meer een stuk speenvarken (“cochinillo”) en als toetje een stuk typische taart uit Segovia: “tarta de ponche segoviano”. Toetjesliefhebbers: dit dessert is een echte aanrader! Het is een luchtige zoete taart met een laagje marcepijn en kaneel er bovenop, die samen met vanille ijs gegeten wordt. Deze combi maakt het dessert tot een fris, zoet feest. Na de flitslunch begint de rondleiding door Segovia. Op twee uur tijd geeft onze gids Loles Puertasálvaro een fantastische uitleg over en laat ze ons de hoogtepunten zien van Segovia: het Romeinse aquaduct, de voormalige jodenwijk (“judería”), de enorme gothische kathedraal en het middeleeuwse kasteel van Segovia. Het bezoek is kort, maar door de goede uitleg en begeleiding hebben we een super indruk van Segovia kunnen krijgen: een prachtige plaats met zeer diverse invloeden, die zeker niet mag ontbreken aan een bezoek aan Castillië en León!

Valladolid

valladolid-plaza-mayor

Na het bliksembezoek aan Segovia gaat de tocht verder naar Valladolid, waar we twee dagen zullen verblijven. We verblijven in hotel Olid, een groot viersterren hotel in Valladolid. Het hotel is centraal gelegen, de bedden zijn comfortabel, het personeel is vriendelijk en het ontbijtbuffet is goed. Alleen de douchekop moet ik met één hand vasthouden als ik douche. In het donker neemt gids Dolores García Sanz ons mee door de plaats Valladolid. Aan de vele paleizen is te zien dat Valladolid vroeger een belangrijke plaats is geweest. Een aanrader in Valladolid is de Plaza Mayor, de eerste Plaza Mayor in Spanje, daterend uit de 15de eeuw.

Restaurants in Valladolid

Op zijn Spaans gaan we om 21.30 uur eten in restaurant Don Bacalao. Het exterieur en interieur van het restaurant zijn niets speciaals, maar het eten is zeker de moeite waard. Mijn favoriet: de mosselsoep (“sopa de mejillones”). Tijdens ons verblijf in Valladolid eten we nog op twee voortreffelijke plekken:

Vinoteca Señorita Malauva

valladolid-vinoteca-malauva

Vinoteca Señorita Malauva is niet echt een restaurant. Het is een combinatie van bar, proeverij en winkel: Er worden onbekende wijnen van kleine wijnhuizen uit de Ribera del Duero streek geserveerd, samen met tapas uit de omgeving: kaas, vlees en groente. Alle wijnen met bijbehorende tapas worden vooraf geïntroduceerd. Vindt u een wijn of gerecht lekker? Dan kunt u het direct kopen!

Restaurant la Parilla de San Lorenzo

speenvarken-uit-de-oven-bij-restaurant-la-parilla-de-san-lorenzo-valladolid

Ook restaurant la Parilla de San Lorenzo is meer dan een gewoon restaurant. Als ik het restaurant via de bar binnen kom, is mijn eerste indruk die van een sfeervolle en typisch castilliaanse bar. Als ik boven in het restaurant kom, valt mijn mond open: we staan midden in een museum! De muren zijn rijkelijk versierd met gigantische schilderijen van religieuze scenes en de tafels en stoelen lijken uit een paleis weggeplukt te zijn. De eigenaar van het restaurant blijkt een kunstverzamelaar te zijn, die het restaurant gebruikt om zijn kunst te delen met anderen. Niet alleen de decoratie van het restaurant blijkt een kunstwerk te zijn, ook die van het eten dat geserveerd wordt. Het is zonder meer een genot om in restaurant la Parilla de San Lorenzo te eten. Ook hier is een van de specialiteiten overigens het speenvarken (“cochinillo”).

Het “Ribera de Duero” wijngebied

In Nederland zijn vooral de Spaanse Rioja wijnen bekend. Spanje heeft echter nog veel meer voortreffelijke Spaanse wijnen, onder andere wijnen uit het “Ribera de Duero” wijngebied. Langs de rivier de Duero liggen talloze wijngaarden en wijnhuizen. Een bezoek aan de “Ribera de Duero” streek kan natuurlijk niet ontbreken op onze ontdekkingsreis door Castillië en León.

Peñafiel

ribera-del-duero-penafiel-rondleiding-wijnhuis-protos

Het oudste wijnhuis in het “Ribera de Duero” wijngebied ligt in het plaatsje Peñafiel. Het eerste wijnhuis, wijnhuis Protos, is er gevestigd vanaf 1927. “Protos” is het Griekse woord voor “eerste”. Al is het interessant om een rondleiding door het 2.5 km lange netwerk te krijgen, waar de tonnen Protos wijn opgeslagen zijn, toch ben ik er niet geheel van onder de indruk. Noch van de Protos wijn (100% tempranillo) die we proeven. Kunnen we door tijdgebrek niet alles horen en maar één wijn proeven...? Peñafiel ligt boven op een berg en is een van de vele plaatsen in Castillië en León met een kasteel. In het kasteel van Peñafiel is tegenwoordig een wijnmuseum gevestigd. Leuk om te zien, maar knap zo spannend voor mensen die geen Spaans spreken. Wat ik zélf het indrukwekkendste van Peñafiel vind, is de “Plaza de Cotos”, oftewel het “stiervechtersplein”: het is een vierkant plein, omgeven door huizen. Deze huizen staan bijna het hele jaar leeg. Zij worden gebruikt als vakantiehuis en om het stiervechten vanaf de beste plek te kunnen zien. Wie een huis aan de Plaza de Cotos heeft, heeft het helemaal gemaakt in Valladolid!

Wijngoed Abadia Retuerta in Sardón de Duero

ribera-del-duero-wijngebied-hotel-abadia-retuerta-le-domaine

In Sardón de Duero ligt het wijngoed Abadia Retuerta. Helaas kunnen we maar heel kort het wijngoed en het wijnhuis zien. Wél hebben vooraf we tijd voor een voortreffelijke lunch in het bijbehorend hotel Le Domaine. Het hotel is gevestigd in de voormalige Retuerta Abdij op het wijngoed Abadia Retuerta. De tapas die we er krijgen, zijn in één woord geweldig. Het zijn klassieke tapas, maar ook moderne tapas. Van croquetas tot gefrituurde courgette schijfjes gevuld met geitenkaas en honing. En de bijbehorende Abadia Retuerta wijn is top. Vindt u een overnachting in hotel Le Domaine te duur, kom dan langs voor een hapje in het restaurant of een drankje in de bar van hotel Le Domaine en geniet van deze speciale omgeving! Het bezoek aan hotel Le Domaine is prima te combineren met een bezoek aan het wijngoed Abadia Retuerta, aan de overkant van de weg.

Salamanca

salamanca-kathedraal-met-verdedigingsmuur

We eindigen de ontdekkingsreis door Castillië en León met een bezoek aan Salamanca. Net voordat het donker wordt, komen we aan in Eurostars hotel Las Claras: een groot, maar mooi en centraal gelegen viersterren hotel met uitstekende service. Als welkom staan er op de hotelkamer een bord met gesneden fruit, chocolaatjes en informatie over Salamanca op me tewachten. Ik heb helaas geen tijd om van dit warme onthaal te genieten, want we gaan meteen verder, om nog zoveel mogelijk van Salamaca te kunnen zien, samen met onze super reisleidster en Salamanca gids Mercedes Villanueva Sánchez. Als student heb ik een zomercursus Spaans in Salamanca gevolgd. Ik kan me nog herinneren dat ik  Salamanca toen mooi vond. Maar als begin twintiger heb ik de stad toch met andere ogen bekeken dan nu. Ik ben nog steeds geheel overdonderd door de schoonheid van Salamanca: de kathedraal, de universiteit ,de Plaza Mayor en de rest van de oude binnenstad. Vond ik het eerst jammer dat we Salamanca in het donker gingen zien, nu ben ik er blij om. Gaat u naar Salamanca, dan moet u de binnenstad zeker ook 's avonds zien, als de gebouwen goudkleurig oplichten door de schijnwerpers! Zeer tevreden gaan we om 9 uur eten in restaurant Doze, net buiten de Plaza Mayor. Het eerste voorgerecht is heerlijk, maar in het tweede voorgerecht - de bonen/schelpensoep- stik ik bijna, als ik een stuk schelp doorslik dat nog in de soep verstopt zit. Uiteindelijk komt alles goed, maar de eetlust is me vergaan. Moe maar voldaan stap ik de volgende dag op het vliegtuig terug naar Nederland. Het was een prachtige reis, met vele culturele en gastronomische hoogtepunten!!

Meer over Castillië en León

Meer over Castillië en León kunt u lezen op het gastblog dat ik geschreven heb voor Verkeersbureaus.info.

Foto´s Castillië en Leon

Meer foto´s van Castillië en León vindt u in het foto-album over Castillië en León.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag wordt gesteld om te bepalen of u geen spambot maar een mens bent.