Reisverhaal: Fotogeniek Ronda

kloof Ronda

Het is alweer enige tijd geleden dat we een week met een huurauto door de Spaanse regio Andalusië reisden. Nu we een dochter hebben, zouden we nooit meer op het moordende tempo dat we toen aanhielden willen reizen. We maakten enorm lange dagen en bezochten soms wel 3 of 4 verschillende steden per dag. Een van die plekken was Ronda. Op het moment zelf waren we niet helemaal fan van deze stad maar nu terugkijkend naar de prachtige foto’s is het toch een bestemming waar je eigenlijk wel geweest moet zijn.

Van Algeciras naar Ronda

De avond dat we in Ronda aankwamen hadden we er weer een highspeed reisdag opzitten. We sliepen in Algaciras, de Spaanse buurstad van Gibraltar. In de ochtend beklommen we de beroemde rots en zagen Europa’s enige apenkolonie. Via Castellar de Frontera, een dorpje met een kasteel, reden we het parque nacional Sierra de Grazalema binnen. Van het heerlijke najaarszonnetje en de 20 graden aan de kust blijft hier in de bergen weinig over. Op een pas waar we over heen rijden is het zelfs maar een paar graden boven nul. Onderweg maakten we diverse stops bij divers mini dorpjes. Hoewel de route minder dan 200 kilometer is zijn er hele stukken vol haarspeldbochten waar we maar 30km per uur kunnen rijden. Net wanneer de zon ondergaat komen we aan in Ronda.

De Puente Nuevo van Ronda

De bekendste bezienswaardigheid van Ronda is de Puente Nuevo. De oude burg overspant een kloof van 120 meter diep en is een waar meesterwerk. In het donker is het lastig om de exacte diepte in te schatten maar het is prachtig foto’s maken. Jammer genoeg is een goed en betaalbaar restaurant vinden wat minder gemakkelijk. Ronda is maar een klein stadje met minder dan 40.000 inwoners, maar enorm populair bij toeristen. Dat merk je in hogere prijzen en slechtere kwaliteit dan we gewend zijn tijdens onze reis door Andalusië. Misschien zijn we ook wel verwend want tot nu toe was elke maaltijd verrukkelijk.

Een wandeling de diepe kloof in

De volgende ochtend starten we met een wandeling de kloof in. Hier kijk je omhoog op de brug. Het uitzicht is vanaf deze hoek misschien nog wel mooier. Je kunt zelfs helemaal naar de bodem van de kloof lopen maar na een half uur vinden wij het voldoende, we moeten immers ook weer helemaal omhoog.

De Mercadillo wijk met de stierenvechterarena

Behalve de burg is het oude gedeelte van Ronda ook erg fotogeniek. De “ciudad” vol witten huizen en onverwachte pleintjes heeft een hele charmante uitstraling. Een ander stadsdeel is “El Mercadillo” waar zich de stierenvechterarena bevindt. We bezoeken de belangrijkste kerk van het stadje de Iglesia de Maria la Mayor voordat we weer in de auto springen. Op naar ons volgende avontuur in Andalusië.