Met zijn allen naar Santiago de Compostela

Pelgrims Santiago de Compostela; foto Spainmadeforyou

Reisverhaal over onze gezinsvakantie naar Santiago de Compostela

Het is alweer vier jaar geleden dat we met zijn allen naar Santiago de Compostela zijn geweest. Al lang wil ik erover vertellen, maar door tijdgebrek heb ik het steeds uitgesteld. Zonde, want het was een heerlijke ervaring.  Vier jaar na datum dus alsnog een reisverhaal van onze gezinsvakantie naar Santiago de Compostela. De vakantie was een kado voor oma. Met een bezoek aan deze bedevaartsplaats ging voor haar een lang gekoesterde wens in vervulling gaat. En wij mochten meegenieten.

Reis naar Santiago de Compostela

platteland Galicië; foto Spainmadeforyou

Donderdagmiddag vertrekken we om 2 uur ‘s middags met onze auto vanuit Madrid en beginnen we aan de acht uur durende reis naar Santiago de Compostela. Een lange reis, die gelukkig wordt opgevrolijkt door prachtige landschappen waar we doorheen rijden.

Casa Grande do Bachao, voor ons het mooiste hotel van Spanje

hotel Casa Grande do Bachao buiten Santiago de Compastela; Foto Spainmadeforyou

Iets na 10 uur ‘s avonds komen we aan in Casa Grande do Bachao, wat voor ons het mooiste hotel van Spanje wordt. In een boerderij buiten Santiago de Compostela hebben we een kamer geboekt waar we met zijn vijven (papa, mama, oma en de twee meiden) kunnen slapen. Het adres hebben we van vrienden gekregen die hier al eerder met hun gezin op vakantie zijn geweest. We hebben vantevoren alleen een foto van de buitenkant van de boerderij gezien en zijn totaal niet voorbereid op wat we bij aankomst aantreffen. Omdat het aardedonker is als we aankomen, kunnen we de omgeving van het hotel nog niet zien. Maar alleen de buitenkant is al indrukwekkend. En als we het hotel van binnen zien, zijn we helemáál perplex. De boerderij (die vroeger in handen is geweest van priesters om van daaruit pacht van de omliggende huizen te winnen) is rond 2000 compleet gerenoveerd, waarbij veel oude details weer in ere zijn hersteld. Vervolgens is de boerderij ingericht met antiek meubilair en de meest prachtige details.

Ook onze "kamer", -die een complete bovenverdieping blijkt te zijn met slaapkamer, badkamer, woonkamer met eet-en zitgedeelte en een lange overloop met nog 3 bedden-, is smaakvol ingericht met antiek meubilair. Als puntje op de i ligt er op de gerenoveerde trap een rode loper, die het gevoel van aankomst in paradijs helemaal af maakt. Geweldig! De volgende ochtend wordt de feeststemming nog groter als we de omgeving bij daglicht zien. Het hotel ligt geheel geïsoleerd op de top van een berg en biedt een adembenemend uitzicht op een groen, bosrijk dal en omliggende bergen. Als we vervolgens een ontbijt geserveerd krijgen waarbij werkelijk alles vers is gemaakt, is het paradijsje af voor ons! De kinderen zijn misschien wat minder onder de indruk van de prachtige uitzichten en het geweldige ontbijt, maar ook zij zijn dolgelukkig in dit hotel met speelkamer, een gigantische tuin om in te spelen en honden om mee te knuffelen.

Santiago de Compastela

Het is bijna jammer om dit paradijs te verlaten, maar we zijn natuurlijk gekomen om Santiago de Compostela te zien. Bovendien moet manlief voor zijn werk kort naar Vigo. We worden dus afgezet in het Spaanse pelgrimsoort en duiken de oude binnenstad van Santiago in. De stad heeft een knusse oude stadskern met smalle srtaatjes en veel restaurants, delicatessenwinkels en souvenirwinkels.

De kathedraal van Santiago de Compostela

kathedraaal Santiago de Compastela; foto Spainmadeforyou

En dan ineens staan we op de Plaza do Obradoiro met recht voor ons de gigantische en indrukwekkende kathedraal van Santiago de Compostela. Wat is het bijzonder om zoveel pelgrims bij elkaar te zien die na dagen en vaak weken lopen eindelijk op hun eindbestemming zijn aangekomen! Om 12 uur wordt er een pelgrimsmis gehouden. Terwijl oma de mis bijwoont en de Botafumeiro, -het grootste wierookvat ter wereld-, door de kerk ziet slingeren, spelen de kinderen bij een fontein aan de zijkant van de kathedraal.

Stadstreintje

stadstrein Santiago de Compastela

Daarna nemen we met zijn vieren het stadstreintje voor een rondrit door Santiago de Compostela. Ideaal! Terwijl wij rustig kunnen rondkijken en een goede eerste indruk van de stad krijgen, kunnen de kinderen uitrusten. Na een paar minuten vallen ze zelfs in slaap, om pas weer wakker te worden als het treintje al lang en breed weer terug is en iedereen al een hele tijd is uitgestapt...

Doedelzak speler

doedelzakspeler Santiago de Compastela

Na een lekkere tapas lunch struinen we nog even verder door de smalle straten rond de kathedraal en komen al snel uit bij een doedelzak speler. Dit vinden de meiden wel wat! Met verbazing kijken ze toe hoe er geluid uit de doedelzak (in het galicisch gaita) komt. Later hoor ik dat dit een vaste plek is voor doedelzakspelers en dat zij onderling afspraken maken over wie er wanneer speelt, zodat er de hele dag doedelzakmuziek door de straten van Santiago klinkt.

Spelen in een park

Na de doedelzak ervaring zitten de meiden vol van indrukken. We zoeken een park op, waar de kinderen kunnen spelen en rondrennen totdat Ricco ons ophaalt en we teruggaan naar het landelijke hotel buiten Santiago de Compostela.

Overdekte markt, het museum van de kathedraal en vis eten

Na een heerlijk otnbijt gaan we zaterdagochtend nog even terug naar de stad van de pelgrims: naar de overdekte markt en het museum van de kathedraal. In de kloostergang van de kathedraal kunnen we zien hoe de kooltjes warm worden gemaakt die later het gigantische wierookvat in gaan. Leuk om zo even achter de schermen te kunnen kijken. Als lunch gaan we vis eten in een van de vele restaurants die de stad telt.

Smullen in een winkel met lokale lekkernijen

Op weg terug naar de auto duiken we nog even in een van de vele winkeltjes die lokale lekkernijen verkopen: de Tarta de Santiago (=taart van Santiago - gemaakt van amandelen), amandelkoekjes en "chupitos" (soort likeur) in ik weet niet hoeveel verschillende smaken. Alles kan geproefd worden. Dus na allemaal de tarta de Santiago en de koekjes geproefd te hebben, gaan mijn moeder en ik verder met de likeurs: kruidenlikeur, honinglikeur, koffielikeur, karamellikeur en nog twee andere likeurs. Wat een feest! Een feest dat thuis later voortgezet kan worden...

En dan nog even genieten in ons droomhotel

Zeer tevreden rijden we terug naar ons droomhotelletje buiten Santiago de Compostela. Waar we de rest van de dag genieten van de geweldige omgeving. En na een laatste heerlijke nacht en verwenontbijt bij Casa Grande do Bachao beginnen we de volgende dag weer aan onze lange terugreis naar Madrid. Santiago de Compostela was prachtig. En het klein beetje dat we van Galicië gezien hebben was adembenemend. Hier komen we zeker terug!

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag wordt gesteld om te bepalen of u geen spambot maar een mens bent.