Boekrecensie: Toekomst en Tapas

Deze keer heb ik geen roman gelezen, maar een reisverhaal, over een Rotterdamse die met haar partner naar Zuid-Spanje emigreert. Toekomst en Tapas is een persoonlijk, vlotgeschreven verhaal over hoe de Rotterdamse Ariane het leven in Spanje ervaart. Terwijl ik het boek lees, merk ik hoe Ariane in de loop der tijd aan de Spaanse cultuur went en steeds een beetje meer “verspaanst”. Wat herkende ik veel van ons eigen leven in Spanje! Dat maakte het nóg leuker om het boek te lezen. Maar ook voor wie niet in Spanje woont of heeft gewoond, is het boek zonder meer een aanrader. Het verhaal zit barstensvol met leuke weetjes over de Spaanse cultuur en Nerja en omgeving.

Ariane van Wijk

Ariane van Wijk woont samen met haar partner Robert en dochter Donna in Nerja, een gezellige en authentieke kustplaats aan de Costa del Sol in Zuid-Spanje. Ze werkt op een advocatenbureau in Torrox. En beheert de website www.LeveninAndalusie.nl. Nadat Ariane en Robert ongeveer 10 jaar geleden naar Zuid-Spanje zijn geëmigreerd, hebben ze eerst een aantal jaren het restaurant “Bagels & Tapas” in Nerja gerund.

Toekomst en Tapas

Toekomst en Tapas is het persoonlijke verhaal van Ariane van Wijk over de emigratie van haar partner Robert en zij naar Zuid-Spanje. Wanneer Robert zijn aandeel in een internetbedrijf kan verkopen, besluiten ze dat ze naar Zuid-Spanje gaan emigreren. Het is een plotseling besluit. Wanneer het besluit genomen is, wordt de emigratie echter zorgvuldig voorbereid: meermalen gaan zij nog op vakantie naar Spanje, voordat ze besluiten om neer te gaan strijken in Nerja. Een plaats in Zuid-Spanje, waar het ook in de winter nog aangenaam warm is en waar het net wat minder toeristisch is dan de kustplaatsen ten westen van Nerja. Hier zullen zij een niche restaurant openen: “Bagels & Salads” (later “Bagels & Tapas”). Als ze eenmaal in Nerja wonen, nemen ze eerst ruim de tijd om Spaans te leren en om een geschikte lokatie voor hun restaurant te vinden. Als die eenmaal gevonden is, wordt ze prachtig verbouwd en zien ze hun droom langzaam tot werkelijkheid worden. Dan gaan de deuren van “Bagels & Salads” open en begint hun avontuur als restaurant eigenaar in Spanje...

Boek: Toekomst en Tapas Auteur: Ariane van Wijk Verschenen: oktober 2013 Genre: Reisverhaal Formaat: Paperback ISBN-nr: 9789461851000 Prijs: € 16.95 Bestellen via Bol.com