Boekrecensie: A parrot in the Pepper Tree

Alweer een paar jaar geleden las ik met veel plezier het boek “Driving over Lemons”, waarin auteur Chris Stewart op een humoristische wijze vertelt over hoe zijn gezin en hij verhuizen naar El Valero, een eenvoudige boerderij in het geïsoleerde natuurgebied de Alpujarra in Andalusië, ten zuiden van Granada. Als ik er achter kom dat Chris sindsdien nog meer boeken over hun leven in de Alpujarra heeft geschreven, doe ik meteen mijn slag. Het tweede boek van Chris heb ik net uit. En ik moet zeggen: Chris heeft zijn humoristische en frisse manier van schrijven nog niet verloren! Als zoete koek verdwijnt het boek achter mijn kiezen...

Chris Stewart

In zijn jonge jaren is Chris Stewart korte tijd drummer bij de bekende band Genesis. Sinds begin jaren 1990 woont hij samen met zijn vrouw Ana en dochter Chloë op de boerderij El Valero in natuurgebied de Alpujarra in Andalusië. In het begin komen ze vooral rond van zijn inkomsten als schaapscheerder. Totdat hij ontdekt dat hij kan schrijven! Sindsdien heeft hij onder meer verscheidene boeken geschreven over hun avonturen in het geïsoleerde agrarische gebied de Alpujarra. Dochter Chloë woont inmiddels niet meer thuis, maar zijn vrouw Ana en hij genieten nog steeds iedere dag van hun kleine paradijs op El Valero.

A parrot in the Pepper Tree

In “a parrot in the Pepper Tree” kunnen we weer genieten van het leven van Chris, Ana en Chloë op hun boerderij in de binnelanden van Andalusië. Chris weet op humoristische en romantische wijze te vertellen over hun primitieve en aanvankelijk harde leven in een Andalusische boerengemeenschap. Bijvoorbeeld over hoe ze na járen voor de eerste keer een krakende vaste telefoon krijgen. Of over hoe Chris op de dag van kerstavond met het eerste van het boek verdiende geld de hele dag te voet en met de auto onderweg is naar Granada om een verwarminkje en twee kalkoen te kopen voor zijn gezin en dat de honden ’s nachts de kalkoenen op eten, waardoor ze met kerstmis alsnog aardappelen met ei eten. Langzamerhand begint het schrijven echter vruchten af te werpen. Hierdoor hoeft Chris steeds minder schapen te scheren om rond te kunnen komen en wordt hij in de Alpujarra steeds meer bekend als schrijver. Daarnaast neemt Chris de lezer mee op een van zijn schaapscheeravonturen in het koude, besneeuwde, geïsoleerde Zweden en naar zijn leven van vóór de Alpujarra: hoe hij drummer was bij Genesis, werkte in een circus en Flamenco gitaar leerde spelen in Sevilla. Via deze humoristische biografie geeft Chris een goed beeld over het leven van en in een geïsoleerde Andalusische plattelandsgemeenschap.

Chris Stewart's boeken over leven in de Alpujarras

Tussendoor schreef Chris Stewart overigens nog “Three ways to capsize a boat”, een boek over zijn zeilavonturen rond de Griekse eilanden, voordat hij voorgoed neerstreek in de Alpujarra.

Boek: A parrot in the pepper tree Soort boek: Reisverhaal, Biografie Auteur: Chris Stewart ISBN-nr: 9780956003812 Prijs: € 13.99 Meer informatie & bestellen via Bol.com