Boekrecensie: Onheilige allianties

Wie kent de schrijver Leif Davidsen? Leif Davidsen is oorspronkelijk Deens journalist en is jarenlang correspondent voor Danmarks Radio geweest, onder andere in de Sovjet Unie. Later heeft hij zijn politieke ervaringen opgeschreven in politieke thrillers. Thrillers die weliswaar fictief zijn, maar die vaak dicht tegen de politieke werkelijkheid aanliggen. Zo ook zijn debuut roman “Uhellige alliancer” (onheilige allianties). In het buitenland is de schrijver niet erg bekend. In Denemarken deste meer. Houdt u van Deense krimi´s op de tv? Dan zijn Leif Davidsen´s boeken een absolute aanrader.

Leif Davidsen´s roman “Uhellige Allicancer” (Onheilige allienties)

De roman “Uhellige alliancer” speelt zich af in het Baskenland, waar een Deense journaliste om het leven is gekomen bij een ETA-aanslag. Haar man, Poul, reist af naar Baskenland om haar lijk op te halen en naar Denemarken te brengen. Hij belandt onvrijwillig in allerlei politieke intriges die betrekking hebben op de Baskische vrijheidsstrijd, de Spaanse regering en meer. Ik heb het boek net in één adem uitgelezen. Wat een pracht boek! Het is van begin tot einde spannend en zit goed in elkaar. Bovendien laat Leif Davidsen je proeven hoe het leven in Baskenland was in de jaren ´70 en geeft het je een goed idee over de Baskische vrijheidsstrijd. Er is maar één maar....: de roman “Uhellige alliancer” is nog niet in het Nederlands verschenen.

In het Nederlands verschenen boeken van Leif Davidsen

Wél is er in het Nederlands “ Limes billede” (De vrouw op de foto) verschenen. Dit is het eerste boek van Leif Davidsen dat in het Nederlands vertaald is. Ook dit boek speelt zich af in Spanje. Meer kan ik er nog niet over vertellen. Ik ga het nu lezen... Eén ding weet ik al zeker: het wordt weer een spannende politieke thriller! Houdt u van thrillers, lees dan ook Leif Davidsen´s boeken “Den serbiske dansker”(Enkele reis Kopenhagen), “De gode søstre” (Bloedverwanten) en “Fjenden i speijlet” (De vijand in de spiegel).