Boekrecensie: Marina

Laatste jeugdroman van Spaanse schrijver Zafón

Speurend door Schiphol´s boekwinkel naar een goed leesboek voor het vriendinnenweekend Barcelona, stuit ik op het boek “Marina” van Carlos Ruiz Zafón. Ineens schieten me alle positieve recensies weer te binnen die ik over het boek gelezen heb en denk ik terug aan de boeken van Zafón die ik al eerder gelezen heb. Als “Marina” in het echt maar half zo goed is als die andere boeken, kan mijn weekend niet meer stuk. Ik koop het boek en kan niet wachten om eraan te beginnen... En nu ik het uit heb, kan ik maar één ding zeggen: wat een fantastisch boek!

Carlos Ruiz Zafón

Carlos Ruiz Zafón is een van mijn meest favoriete Spaanse romanschrijvers. Hij wordt in 1964 geboren in Barcelona en verhuist op 29 jarige leeftijd naar Los Angeles (Verenigde Staten). Hij heeft al talloze meesterwerken op zijn naam staan. Zijn meest bekende romans zijn “De schaduw van de wind” (2001), Het spel van de engel” (2009) en “De gevangene van de hemel” (2011). Alle drie de romans spelen zich af in Barcelona. Voordat hij deze meesterwerken geschreven heeft, heeft hij een viertal jeugdromans geschreven. De laatste jeugdroman die hij geschreven heeft, is “Marina” (1999), een echte thriller. Het is een van Zafón´s favoriete boeken.

Marina

Het boek "Marina" speelt zich, - net als de andere bovengenoemde bestsellers-,  af in Barcelona. Op 15-jarige leeftijd ontmoet Oscar er het meisje Marina. Samen met haar beleeft hij een bizar, zéér spannend avontuur, dat begint op een geheime kerkhof in Barcelona. Vanaf de eerste tot de laatste bladzijde heb ik aan de lippen van Zafón gehangen! Als geen ander weet Zafón fictie en non-fictie met elkaar te vermengen in “Marina”. Door zijn levendige beschrijving van Barcelona lijkt het net alsof het verhaal écht heeft plaatsgevonden... Wat ik ook zo prachtig vind van Zafón, is zijn zinsgebruik. Hij gebruikt vaak zinnen die prachtig geformuleerde levenswaarheden zijn. Mijn favoriete zinnen in dit boek zijn:

• “Allemaal bewaren we een geheim op de zolder van de ziel, achter slot en grendel. (...) “
  • “De jeugd is als een grillige vriendin. We weten haar pas te begrijpen en op waarde te schatten als ze bij een ander is, om nooit meer terug te keren. (...)”
  • “We zijn gedoemd om ons te herinneren wat nooit écht is gebeurd. (...)”