Boekrecensie: Kus uit Spanje

Spanjeverhalen van nuchtere Hollandse met Spaans hart

Al een hele tijd geleden heb ik het boek “Kus uit Spanje” gekocht. Ik had al een paar losse verhalen van Marion Hoogwegt gelezen. Geweldige verhalen over het leven in Andalusië. Was dus maar wát nieuwsgierig naar het boek, met de bundeling van haar best gelezen verhalen!

Auteur Marion Hoogwegt

Sinds 1989 woont Marion Hoogwegt al in Spanje. De eerste tijd heeft ze op het Canarische eiland Gomera gewoond. En na een korte tussenstop in de Franse Pyreneën is ze uiteindelijk beland in Zuid-Spanje, in een klein dorpje buiten Málaga. Sinds 2006 schrijft ze wekelijks in het tijdschrift HUIS & Aanbod de column “Kus uit Spanje”, waarin ze bijzondere gebeurtenissen en ontmoetingen deelt met haar lezers.

Boek Kus uit Spanje

De beste verhalen heeft Marion Hoogwegt gebundeld in het boek “Kus uit Spanje”. Het zijn korte, luchtig geschreven verhalen. Leuke anekdotes over het Spaanse dagelijkse leven, die op een speelse wijze Spaanse tradities belichten of cultuurverschillen aangeven: bijvoorbeeld het verhaal “Heilige Sint Antonius” – over het zegenen van dieren tijdens San Anton- of “Koffiepauze” – over het koffieparadijs Spanje. Wat zijn de verhalen herkenbaar! En wat zijn ze goed geschreven! Vol humor. En eerlijk, maar niet veroordelend. In de jaren dat ik in Spanje heb gewoond, heb ik in veel vergelijkbare situaties gestaan, waar mijn bloed soms gekookt heeft van frustratie. Bijvoorbeeld tijdens het uren wachten in de vele verschillende rijen. Bij de seguridad social, om een nieuw rijbewijs aan te vragen, voor registreringen etc. Toch weet Marion er iedere keer weer een positieve draai aan te geven. En krijgt zij het voor elkaar dat ik ieder verhaal beëindig met een glimlach op mijn lippen. Wilt u het Spaanse leven en de Spaanse mentaliteit proeven, dan is “Kus uit Spanje” zonder meer een aanrader!

Boek: Kus uit Spanje
Auteur: Marion Hoogwegt
Verschenen: juli 2011