Boekrecensie: Koningin op blote voeten

Toen ik in de winkel het derde boek van Ildefonso Falcones zag liggen, kom ik de verleiding niet weerstaan. Ik kocht het meteen en terwijl ik naar huis fietste, verheugde ik me er al op om ´s avonds aan het boek te beginnen. Zou het boek net zo goed zijn als "De kathedraal van de Zee", het eerste boek van Falcones? Nu ik het boek uit heb, weet ik het antwoord: ongetwijfeld!

Ildefonso Falcones

Ildefonso Falcones, -geboren in 1958 geboren in Sierra en al lange tijd woonachtig in Barcelona-, is advocaat. Daarnaast schrijft hij historische romans. "De kathedraal van de zee'" (verschenen in 2006) was zijn debuutroman, gevolgd door “De hand van Fátima” (verschenen in 2010). Begin dit jaar is zijn derde boek verschenen: “Koningin op bloete voeten”.

Koningin op blote voeten

De historische roman "Koningin op blote voeten" speelt zich af in de 18de eeuw in Spanje. Het verhaal heeft twee hoofdpersonages: het zigeunermeisje Milagros Vega en Caridad, een negerin die bij aankomst in Spanje belandt bij de zigeunerfamilie Vega in Triana, de zigeunerwijk van Sevilla. Vanaf het eerste moment zijn beide meiden onafscheidelijk. Totdat zij op een dag op een ruwe manier van elkaar worden gescheiden, als op bevel van de koning door heel Spanje zigeuners massaal opgepakt worden. Zonder het van elkaar te weten, vechten beide vrouwen in Madrid voor hun eigen leven. Vier jaar later, op het moment dat ik denk dat het helemaal afgelopen is met Milagros en niemand elkaar meer gaat zien, brengt het lot beide vrouwen weer bij elkaar. In het verhaal proef je de trots en drang naar vrijheid en onafhankelijkheid van zigeuners en de passie waarmee ze dansen en hun klaagliederen zingen. En je voelt de immense pijn die veel zigeuners lijden tijdens het gevecht om te overleven. Vanaf het begin tot het einde is het een spannend verhaal. Een verhaal dat ik het liefst in één keer uit wil lezen. Ook al is “Koningin op blote voeten” geen waargebeurd verhaal, het is wél gebaseerd op en aantal historische gebeurtenissen en feiten. Hierdoor krijg je een levendig en reëel beeld van het leven in Spanje in de 18de eeuw.

Boek: Koningin op blote voeten
Soort boek: Historische roman
Auteur: Ildefonso Falcones