Boekrecensie: De vrouw op de foto

Al eerder had ik een aantal romans gelezen van de Deense journalist en schrijver Leif Davidsen. Een schrijver die de recente geschiedenis als geen ander tot leven weet te brengen in thrillers die een mengeling zijn van fictie en werkelijkheid. Ik had de boeken in het Deens gelezen en was erg onder de indruk. Toen ik een tijdje terug de Nederlandse vertaling vond van "Lime's billede", was ik erg benieuwd of het boek "De vrouw op de foto" in het Nederlands net zo goed en sterk geschreven zou zijn als in het Deens . Nu ik het boek uit heb, kan ik dit voor 100% bevestigen. De vrouw op de foto is een meeslepend verhaal dat vanaf begin tot einde op spannende en humoristische wijze is geschreven. Het is een boek dat ik in één adem uit heb gelezen...

Leif Davidsen

Leif Davidsen werd in 1950 geboren op het Deense eiland Funen. Vanaf halverwege jaren 1970 werkte hij in Denemarken als journalist bij de Deense Radio en was hij enkele jaren buitenlandcorrespondent in Moskou. Eind jaren 1990 brak hij met De vrouw op de foto door als dé thrillerschrijver van Denemarken en werd hij binnen korte tijd ook internationaal bekend. Vanaf die tijd heeft hij zijn journalistieke werkzaamheden gestaakt en zich geheel gewijd aan het schrijven. Zijn boeken zijn inmiddels in meer dan 10 talen vertaald.

De vrouw op de foto

Het boek De vrouw op de foto is een van Leif Davidsen's meeslepende thrillers die ons meeneemt naar Spanje. De thriller gaat over de Deense paparazzofotograaf Peter Lime die samen met vrouw en dochter in Madrid woont. Op een dag maakt hij een foto, die het begin van veel ellende is. Huis, vrouw en dochter worden in een brand op brute wijze van hem afgenomen. Wie zit er achter de moord: een politieke piet, de ETA, ...? Peter gaat op onderzoek uit en belandt van de ene in de andere narigheid... Het boek is eind jaren 1990 bekroond tot beste Scandinavische thriller.

• Boek: De vrouw op de foto
  • Auteur: Leif Davidsen
  • Verschenen: oktober 2003