Boekrecensie: De kathedraal van de zee

De kathedraal van de zee van Ildefonso Falcones

Jaren geleden heb ik het boek "De kathedraal van de zee" al een keer gelezen. Toen we tijdens ons vriendinnenweekend naar Barcelona de Santa Maria del mar kerk bezochten, schoot me het boek weer te binnen. Meer dan een paar flarden kon ik me echter niet meer herinneren: ik wist nog dat het boek ging over de bouw van de Santa Maria del mar kerk en dat er een wraakzuchtige monnik in voorkwam. Maar daar hield het mee op. Tijd dus om het boek nog een keer uit de kast te trekken. In één adem heb ik het boek uitgelezen. Wat een verhaal! En wat een geweldige schrijver!

Ildefonso Falcones

Ildefonso Falcones wordt in 1958 geboren in Sierra (Spanje) en woont al vele jaren in Barcelona. In het dagelijkse leven is hij advocaat. Daarnaast schrijft hij historische romans. "De kathedraal van de zee'", -waar hij 4 jaar aan gewerkt heeft en dat verschenen is in 2006-, is zijn debuutroman en is wereldwijd een bestseller geworden. Over de hele wereld zijn er meer dan 7 miljoen exemplaren van dit boek verkocht! Hierna heeft hij nog twee boeken geschreven: “De hand van Fátima” (2010) en “Koningin op bloete voeten” (2014).

De kathedraal van de zee

“De kathedraal van de zee” speelt zich af in het Barcelona van de 14de eeuw. Het vertelt het levensverhaal van Arnau. Arnau wordt geboren als zoon van twee horigen, op het platteland van Catalonië . Samen met zijn vader vlucht hij naar Barcelona, om hier een nieuwe toekomst op te bouwen. In die tijd is men hard bezig met de bouw van de Santa Maria del mar kerk. Al snel raakt betrokken bij de bouw van de kerk. Vanaf dat moment is zijn leven voor altijd verstrengeld met de Santa Maria del mar kerk. Het boek “De kathedraal van de zee” is een historische roman. Het is niet alleen een goed geschreven en ontzettend boeiend verhaal, maar het laat de lezer ook proeven aan het echte leven in Barcelona en Catalonië in de 14de eeuw: een leven waarin horigen dienden te gehoorzamen aan hun heren, waarin een heer het recht had om de eerste nacht met de bruid van een van zijn horigen te slapen, waarin een verkrachte vrouw gedwongen kon worden tot een huwelijk met haar verkrachter en ga zo door. Zoals in het boek beschreven, werd rond die tijd ook daadwerkelijk de Santa Maria del mar kerk gebouwd voor en door het gewone volk. En is Barcelona inderdaad aangevallen door Pedro de wrede, koning van Catalonië. Het is dus niet alleen een meeslepend, maar ook een leerzaam boek.

Boek: De kathedraal van de Zee
Soort boek: Historische roman
Auteur: Ildefonso Falcones