Boekrecensie: Bloedsuiker

Twee maanden geleden was ik te vinden op de Feria de España. Hier ontmoette ik Simone de León, die op het Spanjefeest was om haar debuutroman te promoten: “Bloedsuiker, het zoete leven van een jonge arts in Spanje”. Tijdens de presentatie vertelde Simone – zelf een arts - meer over haar eigen avonturen en ervaringen in Valencia en over hoe zij er toe is gekomen om dit boek te schrijven. Een fantastische presentatie was het niet, maar Simone had me wél nieuwsgierig genoeg gemaakt om het boek te gaan lezen... Zo vergaat het me ook als ik het boek lees: Ik vind het moeilijk om door het begin van het boek heen te komen, als de hoofdpersonage Sam geïntroduceerd wordt. Voor mijn smaak is het begin te gedetailleerd en negatief geschreven. Al snel wordt het verhaal gelukkig spannender en boeiender om te lezen en krijg ik plezier in het boek. Al met al heb ik de roman met plezier gelezen. De insteek van het verhaal spreekt me aan. Evenals het feit dat typische feesten, gewoontes en gerechten uit Valencia in het verhaal verwerkt zijn ( bijvoorbeeld de Fallas en de “Paella valenciana con pollo y conejo”, d.w.z. de “Valenciaanse paella met kip en konijn”). En meer dan één keer loopt het water mij in de mond als Simone een van Sam´s taarten beschrijft...

Simone de León

Simone de León is geboren in 1986. Zij heeft geneeskunde gestudeerd en is momenteel arts-onderzoeker. Tijdens haar studie geneeskunde heeft zij een aantal maanden in Valencia gewoond en is zij geïnspireerd geworden om een boek over Valencia te schrijven. Het resultaat is de roman “Bloedsuiker, het zoete leven van een jonge arts in Spanje”. Het is haar eerste roman, die ze heeft geschreven naast haar drukke baan als arts-onderzoeker. In deze roman vermengt Simone op een grappige manier haar medische kennis en kennis over Valencia.

Bloedsuiker

Na het behalen van het arts-examen boekt hoofdpersonage Sam een vakantie naar Valencia. Hier ontmoet ze Carmen en haar tweelingbroer Nacho. Via hen vindt ze een kamer bij een kennis: mama Martinez. Mama Martinez blijkt een bar te hebben die niet meer wordt gebruikt. In een gekke bui Sam om haar taarten – die haar Spaanse vrienden altijd met veel enthousiasme eten – te gaan verkopen in het café van mama Martinez. Het café wordt omgedoopt tot “El Postre” en al snel zijn de taarten van Sam reuze populair in Valencia. Intussen vragen familie en vrienden in Nederland zich echter af waarom Sam niet terugkomt naar Nederland om werk te zoeken als kinderarts, nu ze eindelijk haar art-examen heeft gehaald. Als een vriend uit Nederland op bezoek komt en een brief uit Nederland voor haar meeneemt, blijkt dat Sam niet zomaar uit Nederland is vertrokken...

Boek: Bloedsuiker, het zoete leven van een jonge arts in Spanje

Soort boek: Roman

Auteur: Simone León